Johan Lindahl, talesperson för Svensk Solenergi och representant i IEA PVPS, intervjuas i Solcellspodden avsnitt 23!

Vi pratar om svensk statistik för solcellsinstallationer, framsynta elbolags affärsmodeller för solel, solcellsstöd och skatteregler, importtullar på solcellsmoduler, svensk produktion av solcellsmoduler, solceller och miljöpåverkan och vi får en rapport från Atacamaöknen (Chile, Sydamerika) där man får nästan 4 gånger mer solel från sina solceller jämfört med i Sverige.

Tack till Rejlers för att vi fick använda era lokaler vid inspelningen!

Lyssna direkt i webbläsaren

iTunes (för dig med iPhone, Mac etc.)

RSS (för dig med podcast-spelare)

 

Tidsangivelser:

00:00 – Johan är en frekvent gäst i solcellspodden :)

01:10 – Välkommen!

01:38 – Johan skall på möte med framsynta elbolag… kanske solcellsparker på g?

03:07 – Vad erbjuder elbolagen idag gällande solel och vad är på g?

04:06 – Hur hamnade Johan på Svensk Solenergi och vad gör han där? Vad gör han inom IEA PVPS?

07:52 – Sveriges elbolag ligger i framkant gällande affärsmodeller för solenergi jämfört med andra länder.

10:55 – Det viktigaste från den nyligen släppta rapporten om den årliga nationella statistiken för solcellsinstallationer som Johan skrivit – National Survey Report of PV Power Applications in Sweden – 2016.

15:03 – Johan ”gormade, svor och kunde inte sova” när nivån i solcellsstödet höjdes! Varför var det så?

28:20 – Varför blev den s.k. ”solskatten” så uppblåst i media?

30:08 – Vilka ekonomiska stöd skall man räkna med när man investerar i solceller?

37:33 – Mindre regelkrångel kring solceller det senaste, men mer kan göras. Johan beskriver sin vision…

44:28 – Hur har de europeiska importtullarna förändrats över tid?

49:58 – Kommer USA införa importtullar och hur ser framtiden ut för de europeiska importtullarna?

55:15 – Produktion av solcellsmoduler i Sverige är på gång…

56:14 – Solceller och miljöpåverkan

01:02:38 – Johan kom precis från Atacamaöknen (i Chile, Sydamerika) där man får 3850 kWh/kWp… Atacamaöknen Google maps.

RÄTTELSE: Vattenkraftverket som ligger mellan Brasilien och Paraguay ägs 50/50 mellan Paraguay och Brasilien, men Paraguays hälft producerar mer än vad hela konsumtionen i Paraguay är (enligt Wikipedia. I podden gissade Johan att den försedde hälften av Paraguays efterfrågan, gissningen var alltså en underskattning av kapaciteten.

1:13:30 – Avrundning innan larmet går :)

2 thoughts on “Johan Lindahl, talesperson för Svensk Solenergi och representant i IEA PVPS, intervjuas i Solcellspodden avsnitt 23!

  1. Hej Per och Marcus! Jättebra pod, alltid kul att lyssna, ligger nu i fas efter att ha upptäckt podden tidigare i höstas. Ett tips till er angående Tesla. Eftersom ni kommer in på Tesla i nästan varje avsnitt (jag förstår det, jag är också fascinerad) så tycker jag ni skall provköra, dock inte 15 min hos Tesla-agenten i Mölndal. Det finns faktiskt en fristående hyrbilsfirma (Perpetum) i Göteborg som har tre Teslor som de hyr ut, men man måste boka långt i förväg för de är nästan alltid ute och åker. Jag samlade ihop fyra kompisar och hyrde en Tesla från kl 16 en fredag tidigare i höstas och lämnade den påföljande måndag kl 10, totalt 3000 kr, bränsle ingår ;-). Vi körde upp mot Oslo och tog oss under Oslofjorden, övernattade, och tog färjan Sandefjord-Strömstad tillbaks. Vi laddade utan kostnad på Teslas superchargerstationer, och såklart i Strömstad ;-). Vi svenskar gick ur bilen och fotograferade vid Superchargerstationerna (det är inte alltid man ser 15 Teslor samtidigt), men norrmännen skrattade nog åt oss i sina Teslor, och fortsatte slösurfa på sina mobiler. En mycket rolig helg där man kunde diskutera och gotta sig i Teslas alla finesser och inställningsmöjligheter och hade tid att granska den på nära håll utan stress. Rekommenderas! Med vänlig hälsning Bo vB

    1. Hej. Bo! Tack för tipset. Jag använder faktiskt Perpetum genom jobbet så detta ska jag ha i åtanke i fortsättningen. Dock är nästan alltid hyrbil en nödlösning när jag glömt att boka en kontorsbil så lång framförhållning kan bli ett problem. Men om man vill hyra en privat och köra Tesla så är det ett supertips! mvh Per

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>